Rynkebehandling

Behandling med botuliniumtoxin

Botuliniumtoxin er et legemiddel som brukes over hele verden, mest kjent for reduksjon av rynker. Det er en trygg, rask og veldokumentert behandling og den mest vanlige kosmetiske behandlingsformen utført i Norge og USA.

Det finne flere legemidler som inneholder botuliniumtoxin. Viva Skin Clinic bruker merket “Azzalure”. Det er botuliniumtoxin type A som er spesialutviklet til estetiske og kosmetiske behandlinger.

Beautiful young woman gets beauty injection in forehead from sergeant. Isolated over white background.

Virkning

Legemidlet virker på de små ansiktsmusklene ved at det injiseres svært små mengder med utblandet Azzalure direkte inn i muskelen. Dette hindrer musklene i å trekke seg sammen og den overliggende huden blir jevnere og rynkene glattes ut. Dette gir et naturlig og pent resultat.

Behandlingen er ikke smertefull, og kan sammenlignes med myggestikk. Det gis derfor ikke smertestillende. Prosedyren tar 10-20 minutter. Effekten inntreffer etter få dager og full effekt etter 14 dager. Varighet av behandlingen er 3-5 måneder med variasjoner fra person til person. Effekten avtar etterhvert.

Bivirkninger

Behandlingen er trygg, men som med alle andre behandlingsformer kan det oppstå bivirkninger. Forskning og erfaring viser at de er ubetydelige og forbigående. Bivirkninger kan være:

• Blåmerker ved innstikksted.
  • Hevelse ved innstikksted.
  • Smerte ved innstikksted.

Behandling er ikke anbefalt ved:

• Graviditet.
  • Amming.
  • Nevromuskulære sykdommer.
  • Kjent overfølsomhet for innholdsstoffer.
  • Aktiv infeksjon i området.
  • Alvorlig autoimmun sykdom.
  • Koagulerende sykdom.
Timebestilling